AGON - Pohjoinen tiede- ja kulttuurilehti

  • Uusin lehti
  • Arkisto
  • Toimitus
  • Kirjoita AGON-lehteen
  • AGON ry
  • Yhteystiedot

Runous

Minäkin olen saamelainen

Pauliina Feodoroff

”Minäkin olen saamelainen.”
Entä sitten?

Mitä se tarkoittaa?

joko valehtelet tai muistat väärin

joko valehtelet tai muistat väärin

joko valehtelet tai muistat väärin

sanomalla että lapsuudessasi sinun perheelläsi on ollut aina vahva saamelainen identiteetti ja olette aina tienneet olevanne saamelaisia
miksi sanot noin jos se ei ole totta

miksi sanot että teidän kotikielenne oli saame kun se ei ole totta
miksi sanot että perheessänne palvottiin avoimesti vanhoja jumaluuksia kun se ei ole totta
kuka minä olen  sanomaan sinulle näin
minäkin synnyin samoihin aikoihin kuin sinä,

minäkin kasvoin siellä missä sinä,

minäkin olin siellä

minäkin OLIN SIELLÄ
minä en ollut sinä etkä sinä minä

mutta me olimme samassa ajassa ja tilassa

jonka sosiaalinen sopimus oli aivan muuta

kuin mitä sanot nyt
Me jotka emme koskaan päässeet väistämään suomalaisuuteen

ja silti emme oppineet omaa kieltämme

ensimmäisinä suvuissamme

sillä se joka ei päässyt väistämään suomalaisuuteen maksoi kalliisti

töissään kauppareissuillaan

avioliitossaan

jossa puoliso voi sanoa puolisolleen että

tuo teidän perinnelaulunne on puuduttavaa yninää

puoliso puolisolleen

”sinä kiiluvasilmäinen kolttakommunisti”

jossa puoliso voi kerskata lapsilleen

että minä en ainakaan tuota kieltänne oppinut
1980-luvulla
ja siksi lapset saavat sulautua
ja lapset silti halusivat haluavat
vaativat mennä saamelaisuuteensa
vaikka sitä opetettiin koulussa yksi tunti viikossa

aakkosia nelosluokkalaisille

ja minun lapsellisuuttani oli karata koltantunnilta kellariin

verhon taakse

ikkunasta ulos

riehua

riehua

riehua

koska sillä tunnilla ei ollut kuria

muilla käytiin käsiksikin
miten dysfunktionaalinen koko kotikyläni on ollut

siellä ei asunut oikeastaan muita kuin kolttia

enkä minä tiennyt lapsena että me olemme kolttia

en minä tiennyt että me olemme sukulaisia

niille jotka asuvat naapurissa

joihin oli tämän tästä porttikielto

milloin mistäkin syystä
ja sanomalla että sinulla, jolla on yksi saamelainen esi-isä
1900-luvun alusta

1800-luvulta

1700-luvulta
jostain sieltä,

mutta omassa kasvuperheessäsi on aina ollut vahva saamelainen identiteetti,

sinä syljet minua päin naamaa,

sillä minä tiedän omassa lihassani miten kulttuuri vaihtuu yhdessä sukupolvessa,

kieli vaihtuu yhdesssä sukupolvessa,

ja ihminen irtoaa syvämerkityksistään ja tarkoituksestaan ja menee rikki ja mennessään palvokselleen saattaakin käydä niin että menee vahingossa autotallin kautta ja ottaa mukaansa köyden ja sitoo sen vahvaan oksaan ja sitten ottaa ja hirtäyttää itsensä

tai jotakin muuta vastaavaa,

ja tämä tapahtui ja tapahtuu NYT,

tämä tapahtui ja tapahtuu NYT,

olemassaoleville, eläville ihmisille,

nyt

tapahtuvaan assimilaatioon ja kolonisaatioon sisäisesti romahtaminen,

hapertuminen,

haurastuminen,

oheneminen,

joka ei ole sama asia kuin yksittäisen ihmisen kipu kun on avioero

kuolema perheessä

tulipalo

onnettomuus

mikä ikinä vastoinkäyminen elämässä voikaan olla

joka on  aina todennäköisempää kun on köyhä

vähävaraisesta suvusta

rikkoutuneesta perheestä

peruselinkeinoista lähtöisin

pohjoisesta

metsistä
sanot että vahva saamelaisuus

jota nyt rekisterisaamelaiset eivät sinussa hyväksy eivätkä tunnista

sanot sen ikään kuin et tietäisi

-vai etkö tiedä-

että se osa kulttuuriani josta voin iloita

jossa on voima

jossa on palvos

jossa on kieli

jossa joku vaatettaa minut

vaatetan itse jonkun

on minulleKIN niin perkeleen monen esteen takana

vaikka vanhempieni sukupolvi syntyi maailmaan jossa ei ollut sekuntiakaan mitään katkeamaa

katkeaminen alkoi vasta minusta
niin miten voit kuvitella etten olisi aivan yhtenä suurena kysymysmerkkinä että miten miten miten miten miten miten voi olla mahdollista että sinulla on pääsy siihen mihin minulla ei ole ollut pääsyä koskaan

eikä ole vieläkään
ennen kuin olen aivan saatananmoisella työllä sen pääsyn IHAN ITSE rakentanut
NIIN KUIN OLET SINÄKIN
siis,

miksi väität ettet ole rakentanut

miksi väität että et ole valinnut saamelaisuutta

miksi väität ettet ole valinnut saamelaistua

vaan kasvoit siihen niin kuin koivu kasvaa kasvattamattakin

et ole voinut kasvaa!

ei kukaan siihen aikaan kasvanut

vahvaan saamelaisuuteen

siellä missä me kasvoimme

vai oletko huomannut että meitähän puuttuu kokonainen sukupolvi

sukupolvia
elvyttäminen

tekohengittäminen

suojeleminen

varjeleminen

säästäminen

dekolonisaatio

mitä sanoja milloinkin projektihakemuksiin kirjoitella

joilla pala palalta alkaa aikuisina alusta kasvamaan

valintoja joita voi naureskella

halveksua

vähätellä

koska ajatus takaisinmenosta on niin epätoivoinen ja totta
että arkistotieto esivanhempien kalastustavoista voi antaa olemisen tarkoituksen

tässä aivan samuuden ajassa
jossa identiteetti on vaate jonka voi valita ja vaihtaa ja  räätälöidä itselleen sopivimmaksi sen mukaan kun kasvaa tai kutistuu

mutta senkin kanssa olen jossakin vaiheessa seuraavan kysymyksen äärellä:
entä sitten?
mitä sinä tuossa asussasi teet?

mitä sinä noine vammoinesi teet?

mitä sinä noine vahvuuksinesi teet?

mitä sinä teet?

elvytätkö kaivosyhtiöiden rahoilla perinteistä luontosuhdettasi?
mahdollistatko omalla identiteetilläsi sellaista, että siinä joukossa, jota kutsut saamelaisuuteen mukaan,  on myös muita intressejä, muita tarpeita, muita suunnitelmia kuin luonnon rakastaminen, kielen rakastaminen, ihmisten rakastaminen ja Nils-Aslak Valkeapään merkityksen  saamelaisten omalle ääneelle ja runoudelle pohdiskelu
oletko edes miettinyt sellaista, että me rekisterisaamelaiset olemme melkein sairaina huolesta, että saamelaiskäräjät, tuo itsehallinnon tynkä mikä meillä on, kaapataan sisältä päin,

ja sitten on laillista antaa pääsy vaikkapa —
Ole saamelainen, ole naisoletettu, ole kartio, ole syksy, ole kamomillankukka, ole kuteva harri, ole mikä koet olevasi, ole historiasi, ole sukusi historia, ole elämänhistoriasi, ole surujesi ilojesi toiveittesi haaveittesi ja kaiken mikä on tehty ja tekemättä jäänyt summa, kokoelma, kollaashi ja tapahtumapaikka, kaikessa täyteydessäsi,  niin  kuin olen minäkin

mutta
älä lyö minua sillä että minäKIN olen saamelainen,

että kulttuurini vaihtuu vasta nyt ja en ehdi juuri muuta tekemään kuin yrittää jarruttaa muutosliikettä

että minun isovanhempani eivät pystyneet sulautumaan,

JA HE MAKSOIVAT SIITÄ VALTAVAN HINNAN
toisen luokan kansalaisina

sillä sitä he olivat muille

aikana jolloin  ei ollut olennaista kysyä mikä on identiteettisi

oletko siitä ylpeä

käytkö palvoksella

koska olennaista oli se että jotenkin selvitään siitäkin

että ei ole mitään muuta turvaa kuin omat kädet

oma tahto

oma jaksaminen tehdä työtä

eikä muuta nojata kuin

oma perhe

oma suku

oma väki

jolla on oma kieli
jonka ympärillä pilkka, iva, rienaus

toisella kielellä

toisilla sukunimillä

toisilla asioilla

jossa nauretaan sille että on palvos

nauretaan tai lyödään
ja jos siitä asemasta käsin on ollut puhtia kehittää vain puhutulle kielelle kirjoitusasu

alkaa opettaa sitä

vaikka vain aakkosia läpikäyden nelosluokkalaisille

alkaa järjestäytyä kokouksiin joissa puhua siitä että meilläkin on oltava arvo

meidänkin olemassaolollemme on oltava OIKEUS JA SIIHEN LIITTYVÄ ARVO

ja siihen aikaan ei kyllä ollut apurahaa sponsoria jota työhön hakea,

ja  jos me olemme kasvaneet tällaista työtä seuraten

SIITÄ JÄÄ JÄLKI

SIITÄ JÄÄ VELKA

SIITÄ JÄÄ KUNNIAVELKA
Elvytys

suojelu

Elvytys

Tukeminen

Kannatus

Kannattelu

joka muuttuu kolmen sukupolven työllä sellaiseksi, että sillä on hinta

että siitä saa palkan

että siitä saa antaa lausunnon lehteen jonka julkaisemisen tarkoitus ei ole häpäistä ja ivata
JOS SIINÄ KOHTAA TULLAAN SANOMAAN ETTÄ MIKSEIVÄT KAIKKI PÄÄSE MUKAAN

KOSKA LAPPIA ON RUNNELTU IÄT JA AJAT

VOIN SANOA VAIN ETTÄ OLEN NIIN PAHOILLANI SIITÄ ETTÄ OLEMME SYNTYNEET KOLKKAAN JOSTA JOKAINEN HALUAA OTTAA JOTAKIN JOKA EI OLE  OTTAJAN OMAA

OLEN NIIN NIIN PAHOILLANI TEIDÄN KAIKKIEN PUOLESTANNE JOTKA OLETTE OTTANEET VASTAAN VESIVOIMAN RAUTATIEN JOULUPUKIN PAJAKYLÄN JA KAIKEN MUUN SEN JOSTA TEILTÄ EI OLE KYSYTTY
Se on vääryys ja se on tunnustamaton vääryys ja se pitää korjata
mutta sitä ei korjaa saamelainen eikä saamelaisuus sellaisena mitä se on nyt
ollaan menty jo eri suuntiin
saamelaiskäräjät itsehallinnoivat kieltä ja kulttuuria
KIELTÄ JA KULTTUURIA
SAAMEN KIELIÄ JA SAAMELAISKULTTUURIA
Meillä ei ole sanomista maasta
edelleenkään
ja sekin on väärin
että minä voisin kuulla mitä sinä sanot sinun täytyy ymmärtää tämä
mitä minulle tarkoitti se, että teille oli juhlapäivä kun saamelaislakipaketin käsittely pysähtyi eikä edes päässyt eduskuntaan
että avoimesti kerroitte että tänään juodaan shampanjaa
MIKSI SILLOIN JUODAAN SHAMPANJAA KUN LAPPI PYSYY LAPPINA SIIRTOMAANA KEHITYSMAANA LASTEN MAANA JOSSA HOLHOAJA HALLINNOSTA PÄÄTTÄÄ KAIKESTA

JOS ONGELMAN YDIN ON SE, ETTÄ ETTE VOI OSALLISTUA ITSEHALLINTOON

ELI TULLA SAAMELAISKÄRÄJIEN JÄSENEKSI

PUHEENJOHTAJAKSI mitä te siinä asemassa tekisitte?

KENET TE  ITSE SIINÄ ASEMASSA SULKISITTE  ULOS

MIHIN RAJA SILLOIN VEDETTÄISIIN

1600-luvulle?

1500-luvulle?

Nuuksioon?

Baltiaan?

Vai onko se raja jo vedetty mahdollisesti maahanmuuttajaporosaamelaisiin ja kolttiin?
Ole saamelainen, ja näytä, mitä sitten teet

niin minä tulen vastaan ja katson, voimmeko tehdä jotakin yhdessä.

Julkaisu on alueella Runous. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihin.