”Minäkin olen saamelainen.”
Entä sitten?
Mitä se tarkoittaa?
joko valehtelet tai muistat väärin
joko valehtelet tai muistat väärin
joko valehtelet tai muistat väärin
sanomalla että lapsuudessasi sinun perheelläsi on ollut aina vahva saamelainen identiteetti ja olette aina tienneet olevanne saamelaisia
miksi sanot noin jos se ei ole totta
miksi sanot että teidän kotikielenne oli saame kun se ei ole totta
miksi sanot että perheessänne palvottiin avoimesti vanhoja jumaluuksia kun se ei ole totta
kuka minä olen sanomaan sinulle näin
minäkin synnyin samoihin aikoihin kuin sinä,
minäkin kasvoin siellä missä sinä,
minäkin olin siellä
minäkin OLIN SIELLÄ
minä en ollut sinä etkä sinä minä
mutta me olimme samassa ajassa ja tilassa
jonka sosiaalinen sopimus oli aivan muuta
kuin mitä sanot nyt
Me jotka emme koskaan päässeet väistämään suomalaisuuteen
ja silti emme oppineet omaa kieltämme
ensimmäisinä suvuissamme
sillä se joka ei päässyt väistämään suomalaisuuteen maksoi kalliisti
töissään kauppareissuillaan
avioliitossaan
jossa puoliso voi sanoa puolisolleen että
tuo teidän perinnelaulunne on puuduttavaa yninää
puoliso puolisolleen
”sinä kiiluvasilmäinen kolttakommunisti”
jossa puoliso voi kerskata lapsilleen
että minä en ainakaan tuota kieltänne oppinut
1980-luvulla
ja siksi lapset saavat sulautua
ja lapset silti halusivat haluavat
vaativat mennä saamelaisuuteensa
vaikka sitä opetettiin koulussa yksi tunti viikossa
aakkosia nelosluokkalaisille
ja minun lapsellisuuttani oli karata koltantunnilta kellariin
verhon taakse
ikkunasta ulos
riehua
riehua
riehua
koska sillä tunnilla ei ollut kuria
muilla käytiin käsiksikin
miten dysfunktionaalinen koko kotikyläni on ollut
siellä ei asunut oikeastaan muita kuin kolttia
enkä minä tiennyt lapsena että me olemme kolttia
en minä tiennyt että me olemme sukulaisia
niille jotka asuvat naapurissa
joihin oli tämän tästä porttikielto
milloin mistäkin syystä
ja sanomalla että sinulla, jolla on yksi saamelainen esi-isä
1900-luvun alusta
1800-luvulta
1700-luvulta
jostain sieltä,
mutta omassa kasvuperheessäsi on aina ollut vahva saamelainen identiteetti,
sinä syljet minua päin naamaa,
sillä minä tiedän omassa lihassani miten kulttuuri vaihtuu yhdessä sukupolvessa,
kieli vaihtuu yhdesssä sukupolvessa,
ja ihminen irtoaa syvämerkityksistään ja tarkoituksestaan ja menee rikki ja mennessään palvokselleen saattaakin käydä niin että menee vahingossa autotallin kautta ja ottaa mukaansa köyden ja sitoo sen vahvaan oksaan ja sitten ottaa ja hirtäyttää itsensä
tai jotakin muuta vastaavaa,
ja tämä tapahtui ja tapahtuu NYT,
tämä tapahtui ja tapahtuu NYT,
olemassaoleville, eläville ihmisille,
nyt
tapahtuvaan assimilaatioon ja kolonisaatioon sisäisesti romahtaminen,
hapertuminen,
haurastuminen,
oheneminen,
joka ei ole sama asia kuin yksittäisen ihmisen kipu kun on avioero
kuolema perheessä
tulipalo
onnettomuus
mikä ikinä vastoinkäyminen elämässä voikaan olla
joka on aina todennäköisempää kun on köyhä
vähävaraisesta suvusta
rikkoutuneesta perheestä
peruselinkeinoista lähtöisin
pohjoisesta
metsistä
sanot että vahva saamelaisuus
jota nyt rekisterisaamelaiset eivät sinussa hyväksy eivätkä tunnista
sanot sen ikään kuin et tietäisi
-vai etkö tiedä-
että se osa kulttuuriani josta voin iloita
jossa on voima
jossa on palvos
jossa on kieli
jossa joku vaatettaa minut
vaatetan itse jonkun
on minulleKIN niin perkeleen monen esteen takana
vaikka vanhempieni sukupolvi syntyi maailmaan jossa ei ollut sekuntiakaan mitään katkeamaa
katkeaminen alkoi vasta minusta
niin miten voit kuvitella etten olisi aivan yhtenä suurena kysymysmerkkinä että miten miten miten miten miten miten voi olla mahdollista että sinulla on pääsy siihen mihin minulla ei ole ollut pääsyä koskaan
eikä ole vieläkään
ennen kuin olen aivan saatananmoisella työllä sen pääsyn IHAN ITSE rakentanut
NIIN KUIN OLET SINÄKIN
siis,
miksi väität ettet ole rakentanut
miksi väität että et ole valinnut saamelaisuutta
miksi väität ettet ole valinnut saamelaistua
vaan kasvoit siihen niin kuin koivu kasvaa kasvattamattakin
et ole voinut kasvaa!
ei kukaan siihen aikaan kasvanut
vahvaan saamelaisuuteen
siellä missä me kasvoimme
vai oletko huomannut että meitähän puuttuu kokonainen sukupolvi
sukupolvia
elvyttäminen
tekohengittäminen
suojeleminen
varjeleminen
säästäminen
dekolonisaatio
mitä sanoja milloinkin projektihakemuksiin kirjoitella
joilla pala palalta alkaa aikuisina alusta kasvamaan
valintoja joita voi naureskella
halveksua
vähätellä
koska ajatus takaisinmenosta on niin epätoivoinen ja totta
että arkistotieto esivanhempien kalastustavoista voi antaa olemisen tarkoituksen
tässä aivan samuuden ajassa
jossa identiteetti on vaate jonka voi valita ja vaihtaa ja räätälöidä itselleen sopivimmaksi sen mukaan kun kasvaa tai kutistuu
mutta senkin kanssa olen jossakin vaiheessa seuraavan kysymyksen äärellä:
entä sitten?
mitä sinä tuossa asussasi teet?
mitä sinä noine vammoinesi teet?
mitä sinä noine vahvuuksinesi teet?
mitä sinä teet?
elvytätkö kaivosyhtiöiden rahoilla perinteistä luontosuhdettasi?
mahdollistatko omalla identiteetilläsi sellaista, että siinä joukossa, jota kutsut saamelaisuuteen mukaan, on myös muita intressejä, muita tarpeita, muita suunnitelmia kuin luonnon rakastaminen, kielen rakastaminen, ihmisten rakastaminen ja Nils-Aslak Valkeapään merkityksen saamelaisten omalle ääneelle ja runoudelle pohdiskelu
oletko edes miettinyt sellaista, että me rekisterisaamelaiset olemme melkein sairaina huolesta, että saamelaiskäräjät, tuo itsehallinnon tynkä mikä meillä on, kaapataan sisältä päin,
ja sitten on laillista antaa pääsy vaikkapa —
Ole saamelainen, ole naisoletettu, ole kartio, ole syksy, ole kamomillankukka, ole kuteva harri, ole mikä koet olevasi, ole historiasi, ole sukusi historia, ole elämänhistoriasi, ole surujesi ilojesi toiveittesi haaveittesi ja kaiken mikä on tehty ja tekemättä jäänyt summa, kokoelma, kollaashi ja tapahtumapaikka, kaikessa täyteydessäsi, niin kuin olen minäkin
mutta
älä lyö minua sillä että minäKIN olen saamelainen,
että kulttuurini vaihtuu vasta nyt ja en ehdi juuri muuta tekemään kuin yrittää jarruttaa muutosliikettä
että minun isovanhempani eivät pystyneet sulautumaan,
JA HE MAKSOIVAT SIITÄ VALTAVAN HINNAN
toisen luokan kansalaisina
sillä sitä he olivat muille
aikana jolloin ei ollut olennaista kysyä mikä on identiteettisi
oletko siitä ylpeä
käytkö palvoksella
koska olennaista oli se että jotenkin selvitään siitäkin
että ei ole mitään muuta turvaa kuin omat kädet
oma tahto
oma jaksaminen tehdä työtä
eikä muuta nojata kuin
oma perhe
oma suku
oma väki
jolla on oma kieli
jonka ympärillä pilkka, iva, rienaus
toisella kielellä
toisilla sukunimillä
toisilla asioilla
jossa nauretaan sille että on palvos
nauretaan tai lyödään
ja jos siitä asemasta käsin on ollut puhtia kehittää vain puhutulle kielelle kirjoitusasu
alkaa opettaa sitä
vaikka vain aakkosia läpikäyden nelosluokkalaisille
alkaa järjestäytyä kokouksiin joissa puhua siitä että meilläkin on oltava arvo
meidänkin olemassaolollemme on oltava OIKEUS JA SIIHEN LIITTYVÄ ARVO
ja siihen aikaan ei kyllä ollut apurahaa sponsoria jota työhön hakea,
ja jos me olemme kasvaneet tällaista työtä seuraten
SIITÄ JÄÄ JÄLKI
SIITÄ JÄÄ VELKA
SIITÄ JÄÄ KUNNIAVELKA
Elvytys
suojelu
Elvytys
Tukeminen
Kannatus
Kannattelu
joka muuttuu kolmen sukupolven työllä sellaiseksi, että sillä on hinta
että siitä saa palkan
että siitä saa antaa lausunnon lehteen jonka julkaisemisen tarkoitus ei ole häpäistä ja ivata
JOS SIINÄ KOHTAA TULLAAN SANOMAAN ETTÄ MIKSEIVÄT KAIKKI PÄÄSE MUKAAN
KOSKA LAPPIA ON RUNNELTU IÄT JA AJAT
VOIN SANOA VAIN ETTÄ OLEN NIIN PAHOILLANI SIITÄ ETTÄ OLEMME SYNTYNEET KOLKKAAN JOSTA JOKAINEN HALUAA OTTAA JOTAKIN JOKA EI OLE OTTAJAN OMAA
OLEN NIIN NIIN PAHOILLANI TEIDÄN KAIKKIEN PUOLESTANNE JOTKA OLETTE OTTANEET VASTAAN VESIVOIMAN RAUTATIEN JOULUPUKIN PAJAKYLÄN JA KAIKEN MUUN SEN JOSTA TEILTÄ EI OLE KYSYTTY
Se on vääryys ja se on tunnustamaton vääryys ja se pitää korjata
mutta sitä ei korjaa saamelainen eikä saamelaisuus sellaisena mitä se on nyt
ollaan menty jo eri suuntiin
saamelaiskäräjät itsehallinnoivat kieltä ja kulttuuria
KIELTÄ JA KULTTUURIA
SAAMEN KIELIÄ JA SAAMELAISKULTTUURIA
Meillä ei ole sanomista maasta
edelleenkään
ja sekin on väärin
että minä voisin kuulla mitä sinä sanot sinun täytyy ymmärtää tämä
mitä minulle tarkoitti se, että teille oli juhlapäivä kun saamelaislakipaketin käsittely pysähtyi eikä edes päässyt eduskuntaan
että avoimesti kerroitte että tänään juodaan shampanjaa
MIKSI SILLOIN JUODAAN SHAMPANJAA KUN LAPPI PYSYY LAPPINA SIIRTOMAANA KEHITYSMAANA LASTEN MAANA JOSSA HOLHOAJA HALLINNOSTA PÄÄTTÄÄ KAIKESTA
JOS ONGELMAN YDIN ON SE, ETTÄ ETTE VOI OSALLISTUA ITSEHALLINTOON
ELI TULLA SAAMELAISKÄRÄJIEN JÄSENEKSI
PUHEENJOHTAJAKSI mitä te siinä asemassa tekisitte?
KENET TE ITSE SIINÄ ASEMASSA SULKISITTE ULOS
MIHIN RAJA SILLOIN VEDETTÄISIIN
1600-luvulle?
1500-luvulle?
Nuuksioon?
Baltiaan?
Vai onko se raja jo vedetty mahdollisesti maahanmuuttajaporosaamelaisiin ja kolttiin?
Ole saamelainen, ja näytä, mitä sitten teet
niin minä tulen vastaan ja katson, voimmeko tehdä jotakin yhdessä.